Megzenésített versek lehetséges helye az irodalomórákon

Demeter, Zsuzsa (2024) Megzenésített versek lehetséges helye az irodalomórákon In: Agria Média 2023. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 43-47.

[thumbnail of 43_Demeter.pdf] pdf
43_Demeter.pdf

Download (327kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2023.43

Absztrakt (kivonat)

A felvetés lényege, hogy az alfa-generáció irodalom határterületi értékkapcsolása befolyásolja-e a szöveghez való viszonyulást, vagyis számít-e, hogy hogyan adjuk elő ugyanazt a dolgot a befogadó érdeklődése szempontjából. Az utóbbi évek kompetencia-felmérései és PISA eredményei azt bizonyítják, hogy a diákok szövegértése romlik. A hipotézisben választ keresek arra, hogy a diákok hogyan viszonyulnak a szöveghez, milyen befogadói aspektussal közelítenek felé, és hogy ez befolyásolható-e irodalom-határterületi médium segítségével. A rövid felmérés során a Red-Bull Pilvaker megzenésített szövegei kerülnének összevetésre az eredeti verssel/versekkel. A líra önmagában egy zenei műnem volt, magán viselte nem csak elnevezésében a zeneiség jegyeit – ahogyan maga az elnevezés, a szó eredeti jelentése is erre a lantra vagy hárfára emlékeztető húros hangszerre utal. Az érzelmi és hangulati-líra befogadói aspektusából történő vizsgálata a műfaj „újrazenésítésének” tükrében egy olvasási és szövegértései metodológia. A vizuális és a hallott szövegészlelés közötti összefüggések és módozatváltozatok megfigyelése a kiinduló hipotézis alapja.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Demeter, Zsuzsa
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: olvasás, olvasás transzformációja, szövegértés, verselemzés, líra, dal, generációs eltolódás, vers, Petőfi Sándor, Red Bull Pilvaker, Füstbe ment terv
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2023.43
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 24 Szep 2024 10:43
Utolsó módosítás: 29 Nov 2024 08:04
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8190
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet