A kajak-kenu sportág integrálása a testnevelésbe

Oldal, Vivien Franciska, Horváth, Cintia (2024) A kajak-kenu sportág integrálása a testnevelésbe Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (53. köt., 2022/2). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 127-139.

[thumbnail of 127_139_Oldal.pdf] pdf
127_139_Oldal.pdf

Download (690kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

Jelentős változásokat eredményezett a testnevelés tantárgy oktatásában a mindennapos testnevelés bevezetése, ezzel új lehetőségek lettek adottak a pedagógusok számára, melyek kihasználása helyi szinten is nagy felelősséget hárít a testneveléssel, testkultúrával foglalkozó szakemberekre (Gombocz, 2019). A kutatásban erre irányuló kezdeményezéseket vizsgáltunk, a szolnoki Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskolában működő kajak-kenu oktatást, a jászalsószentgyörgyi kajakkenu programot, illetve a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Akadémiát. A programok a sportág alapjainak tanmenetbe történő beépítését célozzák. A kutatás célja, hogy a kapott eredmények hatására egy reális képet kapjunk a sportág jelenlegi helyzetéről, hiszen az iskoláknak adott az a lehetőség, hogy éljenek az alternatív kerettanterv lehetőségeivel, melyben megtalálható a Kajak-Kenu – vízi jártassági ismeretek tantárgy. Ezen foglalkozások célja, hogy a gyermekek minél szélesebb körben megismerkedjenek a vízi jártasságok alapjaival és a vízi sportokkal, minél több természetközeli élményt szerezzenek, és megismerjenek egy komplex, szabadtéren, speciális környezetben végezhető, számos képességfejlesztést kielégítő sporttal. Ennek érdekében szükségszerű, hogy a tanuló megismerkedjen a különböző sportágak mozgásanyagával, ezen tevékenységeknek a tanulók sokoldalú testi, lelki és szellemi fejlesztésében betöltött szerepével. A kajak-kenu sportág biztosíthatja a gyermek számára, hogy egy élményekben gazdag képzésben vegyen részt. Mivel a kutatásban több kérdés is felmerült, az adatfelvétel során három kérdőívet használtunk, kettő a vizsgált iskolák tanulóinak, egy pedig a Jász-Nagykun-Szolnok megyében tanító testnevelőknek a részére készült, illetve három interjút készítettünk az iskolai kajak-kenu oktatásban részt vevő szakemberekkel. Az iskolai program során a fejlesztő hatások természeti közegben, önfeledt hangulat mellett érvényesülhetnek és épülhetnek be a gyermek testkultúrájába és személyiségébe. A kajak-kenu sportág beépítése a mindennapos testnevelésbe mind a gyermekek, mind a pedagógusok részéről nagyon pozitív hozzáállást eredményez. ----- INTEGRATING KAYAK-CANOE INTO PHYSICAL EDUCATION The introduction of everyday physical education resulted in significant changes in the teaching of the subject of physical education, which gave teachers new opportunities, the use of which brings a great responsibility to professionals dealing with physical education and physical culture, even at the local level (Gombocz, 2019). We examined the research initiatives aimed at this, the kayak-canoe education at the Tiszaparti Roman Catholic Primary School in Szolnok, the kayak-canoe program in Jászalsószentgyörgy, and the Katalin Kovács National Kayak-Canoe Academy. The programs aim to incorporate the basics of the sport into the curriculum. The purpose of the research is to get a realistic picture of the current situation of the sport as a result of the results obtained, since the schools were given the opportunity to use the possibilities of the alternative framework curriculum, which includes the subject Kayak-Canoe - water skills. The purpose of these sessions is for children to get to know the basics of water skills and water sports as widely as possible, to get as many close-to-nature experiences as possible, and to get to know a complex sport that can be performed outdoors, in a special environment, that satisfies many skill development. In order to do this, it is necessary for the student to become familiar with the movement material of the various sports and the role of these activities in the versatile physical, mental and spiritual development of the students. The sport of kayaking and canoeing can ensure that the child participates in an experience-rich training. Since several questions arose in the research, we used three questionnaires during the data collection, two for the students of the examined schools, and one for the physical educators teaching in the Jász-Nagykun-Szolnok county, and we conducted three interviews with the professionals involved in the school kayak-canoe education. During the school program, the developmental effects can take effect in a natural environment, with a relaxed atmosphere, and can be integrated into the child’s physical culture and personality. The inclusion of kayaking and canoeing in everyday physical education results in a very positive attitude on the part of both children and teachers.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Oldal, Vivien Franciska
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Horváth, Cintia
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: kajak-kenu, testnevelés, oktatás, beépítés, program ----- kayak-canoe, physical education, education, integration, program
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2024.53.127
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 01 Aug 2024 09:11
Utolsó módosítás: 01 Aug 2024 09:11
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8170
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet