Sportjátékok oktatásának kérdései napjainkban. A konstruktív pedagógia lehetőségei a testnevelésórán

Kovács, Katalin (2024) Sportjátékok oktatásának kérdései napjainkban. A konstruktív pedagógia lehetőségei a testnevelésórán Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (53. köt., 2022/2). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 47-69.

[thumbnail of 47_69_Kovács.pdf] pdf
47_69_Kovács.pdf

Download (779kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

A tanulás szerepe és folyamata rohamosan változik, amit az „új digitális”, avagy a Z, sőt az alfa generáció is megkövetel. Mindezen folyamatok alól a testnevelés és sport sem marad(ha)t ki. A korábbi évtizedekben meggyőződéssel vallották a testnevelők, hogy játszani mindenki szeret, így a sportjátékok tanításánál „nem is volt más feladat”, mint a sportágspecifikus technikai elemek oktatása és gyakorlása után játszani az adott sportjáték szabályai szerint. Gyakorlati tapasztalatok ritkán igazolták vissza ezt a fajta oktatási módszert, mivel a tanulók alacsony százaléka tudta alkalmazni a korábban tanultakat a játékban. A sportjáték oktatásakor nemzetközi szinten egyre inkább előtérbe kerül a konstruktivista tanuláselmélet, amely a játék taktikai eleminek megértésére és tudatos alkalmazására helyezi a hangsúlyt. Hazánkban azonban ezen megközelítések még csak gyerekcipőben járnak, akár versenyszinten, akár a testnevelésórák gyakorlatában. A tanulmány célja áttekinteni Nahalka (1997 a, c) érvelései mentén a konstruktív pedagógia létjogosultságát a testnevelésórák gyakorlatában és módszertanában. ----- CHALLANGES OF TEACHING SPORTGAMES IN TODAY’S WORLD. CONSTRUCTIVE PEDAGOGY IN THE PHYSICAL EDUCATION The role and process of education are rapidly changing, as demanded by the ‚new digital’ or Generation Z and Alfa. Physical education and sport are not exempt from these changes. In previous decades, physical education teachers were convinced that everyone likes to play. Therefore, when teaching sports games, their only task was to ensure that the rules of the game were followed after teaching and practicing the specific technical elements of the sportgame. Practical experience has proved that this teaching method is not effective, as only a small percentage of pupils are able to apply to the game what they have learned. Therefore, constructivist learning theory, which emphasizes understanding and conscious application of the tactical elements of the game, is becoming increasingly prominent in the teaching of sports games at the international level. However, in our country, these approaches are still in their early stages, both in competitive sports and physical education classes. The purpose of this paper is to examine Nahalka’s (1997a, c) arguments for the use of constructivist pedagogy in the teaching methodology of physical education classes.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Kovács, Katalin
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: sportjátékok oktatása, konstruktív pedagógia, testnevelés oktatása ----- Teaching Sportgames, Constructive pedagogy, physical education
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2024.53.47
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 01 Aug 2024 08:58
Utolsó módosítás: 01 Aug 2024 08:58
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8166
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet