A gimnasztika mozgásanyagának és az egyes koordinációs képességeknek a szintje napjaink iskolai testnevelésében

Bogár, Lilla, Laczkó, Attila, Gombos, Zoltán, Katrics, Petra, Benczenleitner, Ottó (2024) A gimnasztika mozgásanyagának és az egyes koordinációs képességeknek a szintje napjaink iskolai testnevelésében Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (53. köt., 2022/2). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 35-46.

[thumbnail of 35_46_Bogár.pdf] pdf
35_46_Bogár.pdf

Download (1MB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

A közoktatásban kiemelt intézkedés volt a mindennapos testnevelési program bevezetése, amely fokozatos rendszerben került bevezetésre. A vizsgálatunk egy korábbi tudományos kutatáson alapul, amely a kötelező napi testnevelési programban részt vevő 1–4. osztályos tanulókat vizsgált. A vizsgálatban összesen 201 diák vett részt az általános iskola 5. osztályába járó fővárosi és vidéki tanulók közül. Az 5. évfolyamos tanulók mérése szeptemberben és októberben fejeződött be, így világos képet mutatott az előzetesen elsajátított kondicionális és koordinációs képességekről. A kutatás során a hallgatóknak tornagyakorlat-sorozatokat kellett megtanulni és végrehajtani, melyeket a végrehajtás minősége alapján 1-től 3-ig terjedő skálán értékeltünk, valamint egy változatos gyakorlatokat tartalmazó akadálypályát kellett teljesíteniük, ami több motoros képességet is igényelt; minden tanulónak volt két próbálkozása, amit kézi stopperrel mértünk, és a hibák számát is rögzítettük. A testnevelő tanárok által oktatott gyermekek és az általános iskolai tanárok által tanított gyermekek teljesítményének összehasonlításából megállapítható, hogy a két mért tesztcsoport között szignifikáns különbség volt a tanulók testi fejlettsége tekintetében azon gyerekek javára, akiket testnevelő tanárok tanítanak. ----- THE LEVEL OF GYMNASTIC MOVEMENT MATERIAL AND COORDINATION SKILLS IN TODAY’S SCHOOL PHYSICAL EDUCATION The introduction of the daily physical education program was the key measure in public education, which was introduced in a gradual system. The thesis is based on scientific research, which measures the student’s conditioning and coordination skills acquired in primary school grades between 1-4., who were participating in the mandatory daily physical education program. In the study a total number of 201 participants from 5th grade primary school’s students in the capital and rural areas. The measurement of the 5th grade students was completed in September and October; therefore, it showed a clear picture on the mastered conditioning and coordination abilities priorly achieved. During the research, the students had to learn and perform gymnastics exercise series, which was rated on a scale of 1 to 3 based on the quality of execution, and they had to complete an obstacle course with diverse exercises, which required multiple motorskills; all students had two attempts, which was measured by a hand-held stopwatch and the number of errors was also recorded. By comparing the results of the performance of children taught by physical education teachers and children taught by primary teachers, it could be concluded that there was a significant difference between the two measured test group in terms of students’ physical development, in the favour of children taught by physical education teachers.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Bogár, Lilla
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Laczkó, Attila
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Gombos, Zoltán
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Katrics, Petra
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Benczenleitner, Ottó
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: testnevelő tanár, tanító, koordinációs képességek ----- physical education, motor abilities, primary school
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2024.53.35
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 01 Aug 2024 08:55
Utolsó módosítás: 01 Aug 2024 08:55
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8165
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet