Az edzői viselkedés vizsgálata első-, másod- és harmadosztályú férfi-kézilabdacsapatok mintáján

Horváth, Cintia (2023) Az edzői viselkedés vizsgálata első-, másod- és harmadosztályú férfi-kézilabdacsapatok mintáján Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (52. köt., 2022). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 7-21.

[thumbnail of SA_7_21.pdf] pdf
SA_7_21.pdf

Download (704kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

Számos feladatot kell ellátnia egy edzőnek a megfelelő vezetési stílus megválasztásával, hogy a legeredményesebben tudja végezni munkáját, hiszen a kiváló szakmai felkészültsége nem elegendő, ha a sportolóival rossz a kapcsolata. A nem megfelelő edzői viselkedés és edző-játékos kapcsolat a versenyeredmény rovására mehet. A konfliktusok megelőzése érdekében az edzőknek olyan kommunikációs és viselkedési formákat kell alkalmazniuk, amelyek a sportolók sportteljesítményét és viselkedését is pozitívan befolyásolják. A kutatás célkitűzése volt megvizsgálni az edzői viselkedést a magyar bajnokságban, különböző osztályokban szereplő férfi-kézilabdacsapatok esetén a játékosok szemszögéből. A kutatás mintájába a Magyar Nemzeti Bajnokságban (NB) szereplő első-, másod- és harmadosztályú férfi-kézilabdacsapatok játékosai és edzői kerültek. Az adatfelvétel során a CBQ-H validált kérdőívet alkalmaztuk az edzői viselkedés megismerése érdekében. Az eredményeink alapján kiderült, hogy az edzői támogatás nem arányos a sportolás minőségével, hiszen a másodosztályú csapat játékosai pozitívabb véleménnyel voltak az edzőjük támogatásával kapcsolatban, mint az elsőosztályú játékosok. A harmadosztályú csapat esetében kaptuk a legalacsonyabb értékeléseket az edzői támogatást tekintve. Ezzel ellentétben viszont a negatív reakciót vizsgálva már megállapítható, hogy minél magasabb osztályban szerepel a csapat, annál kevésbé hat a játékosokra negatívan az edző reakciója, viselkedése. A másodosztályú csapat játékosai negatív reakciók esetében negatívabb képet festettek le az edzőjükről az elsőosztályú csapathoz képest, míg a harmadosztályú csapat tag jai esetében kaptuk a legkedvezőtlenebb eredményeket ebben a tekintetben. Ajánlásként megfogalmazható, hogy az alacsonyabb osztályban dolgozó edzők esetében is fontos lenne a pedagógiai kompetenciák fejlesztése/továbbfejlesztése és a magas szintű edzői képesítés megléte. ----- Examining coaching behaviour in first-, second- and third-division men's handball teams ----- A coach has to perform a number of tasks, choosing the right management style to be most effective, because excellent professionalism is not enough if he has a poor relationship with his athletes. Inappropriate coaching behaviour and coach-player relationships can be detrimental to competitive performance. In order to prevent conflicts, coaches need to adopt forms of communication and behaviour that positively influence the sporting performance and behaviour of their athletes. The objective of this research was to investigate coaching behaviour from the players’ perspective in men’s handball teams in different divisions of the Hungarian championship. The sample of the research consisted of players and coaches of first, second and third division men’s handball teams in the Hungarian National Championship. The CBQ-H validated questionnaire was used to collect data in order to understand coaching behaviour. The results showed that coach support is not proportional to the quality of sport played, as players from second division teams had more positive opinions about their coach’s support than first division players. The third division team had the lowest ratings for coach support. In contrast, when looking at negative reactions, the higher the grade of the team, the less the players were negatively affected by the coach’s reaction and behaviour. Players in the second-tier team had a more negative image of their coach in terms of negative reactions compared to the first-tier team, while the third-tier team had the most negative results in this respect. As a recommendation, it would be important to develop/further develop pedagogical competences and to have a high level of coaching qualification for coaches working in lower divisions.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Horváth, Cintia
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: kézilabda, edzői viselkedés, CBQ-H kérdőív ----- handball, coach behaviour, CBQ-H questionnaire
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2023.52.7
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 06 Dec 2023 12:51
Utolsó módosítás: 08 Jan 2024 13:15
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7840
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet