Magyar, Ágnes (2022) Az olvasói műhelymunka mint az olvasóvá nevelést segítő eljárás : Kvalitatív vizsgálat tanító szakos hallgatók körében In: Reflexiók a neveléstudomány legújabb problémáira. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 87-96.
pdf
87_Magyar.pdf Download (286kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Az olvasás iránti érdeklődésnek, az olvasóvá válásnak és az iskolai olvasási és tanulási teljesítménynek számos ösztönzője és hátráltatója is lehet. A befolyásoló tényezők között szerepel többek között a család szociokulturális háttere, a szülőktől látott minta, a településtípus, az iskolatípus, a szövegtípusok, egy-egy meghatározó példakép, akár pedagógus is. A hazai és nemzetközi felmérések fontos megállapításai közé tartozik, hogy az olvasási teljesítmény nem annyira az olvasásra fordított idő növelésével, mint inkább a kedvtelésből történő olvasás elérésével javítható (Pennac, 2001). Tanulmányomban az olvasói műhelymunkát mint az olvasóvá nevelés egyik lehetséges technikáját szeretném bemutatni egy kvalitatív vizsgálat tapasztalatai alapján. Empirikus kutatásomat tanító szakos hallgatók (N = 8) körében végeztem. Egy tanóra keretében aktív résztvevőként kipróbálhatták az olvasói műhelymunka technikát, amelynek egyes szakaszaiban további eljárások alkalmazásával ismertem meg attitűdjeiket, tapasztalataikat és reflexióikat a technika működésére és alkalmazhatóságára vonatkozóan. Metaforavizsgálat révén az olvasás és az olvasói műhelymunka célfogalmakhoz rendeltek forrástartományokat. Ezeket elemezve képet kaptam arról, hogy hogyan viszonyulnak a vizsgált fogalmakhoz. A műhelymunka eszmecsere szakaszában félig strukturált interjúk keretében beszélgettem a hallgatókkal az aktuális olvasmányaikról, olvasási szokásaikról, érdeklődésükről és az olvasóvá nevelésről vallott nézeteikről. A reflektálás szakaszban az „írás saját magunk számára” technikát alkalmazva fogalmazták meg véleményüket a hallgatók az olvasói műhelymunkáról. Tanulmányomban beszámolok a kvalitatív vizsgálat eredményeiről és következtetéseiről.
Mű típusa: | Könyvrészlet - Book section |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Magyar, Ágnes NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | olvasóvá nevelés, olvasói műhelymunka, alsó tagozat, RWCT-technikák, metaforavizsgálat |
Nyelv: | magyar |
DOI azonosító: | 10.46403/Reflexiok.2022.87 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 25 Nov 2022 10:14 |
Utolsó módosítás: | 25 Nov 2022 10:14 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7521 |
Tétel nézet |