Az iskolai egészségnevelés elméleti megközelítése az Egészségnevelési Programok dokumentumelemzésével

Horváth, Cintia (2021) Az iskolai egészségnevelés elméleti megközelítése az Egészségnevelési Programok dokumentumelemzésével Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (50. köt., 2021). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 50. pp. 31-46. ISSN 2677-0105

[img] pdf
31_46_Horváth.pdf

Download (235kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

Az iskolai egészségnevelés területén számos hazai és nemzetközi kutatás rámutatott, hogy csupán az ismeretek közvetítésével nem érhető tetten pozitív viselkedésváltozás, így komplex folyamatként kell az  egészségnevelésre tekinteni. Hazánkban az  iskolák alapdokumentuma a  Pedagógiai Program, amelynek szerves részét képezi az iskola által meghatározott, az egészség javítását célzó tevékenységek feladatait tartalmazó fejezet, az Egészségnevelési Program. Kutatásunkkal célunk, hogy megvizsgáljuk a középiskolák egészségneveléssel kapcsolatos célkitűzéseit, tevékenységeit, módszereit és szereplőit az  Egészségnevelési Programok tükrében. A rétegzett mintavétel során hat középiskola került a mintába, melyek esetében elemeztük az Egészségnevelési Programokat. A rétegek meghatározásakor szempont volt az iskolák Pedagógiai Programjában megnevezett központi nevelési elv, így vizsgáltunk egyházi, kéttannyelvű, sport-, művészeti, szakképző és gyakorlóiskolát. Megállapítottuk, hogy a  formai és tartami jellemzők nem minden esetben vannak összhangban. A holisztikus egészség felfogás csak két iskola programjában szerepel. Két iskola esetében beszélhetünk iskolára szabott, a tanulók jellemzőire reflektáló egészségnevelési programról. A Programok mindegyike tartalmazott a fizikai aktivitásra és a káros szenvedélyek elkerülésére fókuszáló célkitűzést, legkevésbé jellemző a mentálhigiénére és a társas kapcsolatokra koncentráló tevékenység. Az iskolai egészségnevelés akkor hatékony, ha bevonja a szülőket is, azonban csak két iskola említi a  Programjában a  szülők aktív részvételét és szerepét, valamint a kommunikációs csatornákat. Két iskola tekint „interdiszciplináris tantárgyként” az egészségnevelésre, amely minden egyes pedagógus feladata, az  egészségügyi dolgozók és szakemberek segítségével. További kutatási cél az iskolai egészségnevelés gyakorlatának vizsgálata, valamint az elmélet és gyakorlat közötti összhang feltárása. ----- THEORETICAL APPROACH TO SCHOOL HEALTH EDUCATION THROUGH DOCUMENT ANALYSIS OF HEALTH EDUCATION PROGRAMS In the field of school health education, many domestic and international researches have shown that positive behavioral change cannot be achieved through the transmission of knowledge alone, so health education should be seen as a  complex process. In Hungary, the basic document of schools is the Pedagogical Program, an integral part of which is the Health Education Program, a chapter containing the tasks of activities aimed at improving health defined by the school. Our research aims to examine the objectives, activities, methods and actors of secondary schools related to health education in the light of the Health Education Programs. During the stratified sampling, six secondary schools were included in the sample, for which we analyzed the Health Education Programs. In determining the strata, the central educational principle named in the Pedagogical Program of the schools was an aspect, so we examined ecclesiastical, bilingual, sports, art, vocational and practice schools. We found that form and durability characteristics were not consistent in all cases. The holistic concept of health is included in the curricula of only two schools. In the case of two schools, we can talk about a school-specific health education program that reflects the characteristics of the students. Each of the Programs included an objective focusing on physical activity and avoiding harmful passions, with activity focusing on mental health and social relationships being the least common. School health education is effective when it also involves parents, however, only two schools mention the active participation and role of parents and communication channels in their Program. Two schools view health education as an “interdisciplinary subject,” which is the responsibility of each educator, with the help of health workers and professionals. Another research goal is to examine the practice of school health education and to explore the consistency between theory and practice.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Horváth, CintiaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: iskolai egészségnevelés, Egészségnevelési Program, középiskola, egészségnevelés ----- school health education, Health Education Program, high school, health education
Nyelv: magyar
Kötetszám: 50.
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2022.50.31
ISSN: 2677-0105
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 03 Jún 2022 09:23
Utolsó módosítás: 03 Jún 2022 09:23
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7399
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet