Innovációs lehetőségek a magyar gyorskorcsolyázás módszertanában : A hosszú távú sportolófelkészítési modell adaptációjának lehetőségei a hazai gyorskorcsolya sportágakban

Telegdi, Attila (2021) Innovációs lehetőségek a magyar gyorskorcsolyázás módszertanában : A hosszú távú sportolófelkészítési modell adaptációjának lehetőségei a hazai gyorskorcsolya sportágakban Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (48. köt., 2020/1). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 7-20.

[img] pdf
7_20_Telegdi.pdf

Download (686kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

A Hosszú Távú Sportolófejlesztési Program (LTAD) egyfajta paradigmaváltás a korábban megismert, a versenysportolók felkészülését irányzó törekvésekkel szemben. A program Kanadából indult 2001-ben a magyar származású Balyi Istvántól, mely több országban már kipróbált és jól működő koncepcióként működik. Magyarországon a gyorskorcsolya sportágainkban 2003-tól módsze- resen az  LTAD-programra épülő szemléletet, edzéselméletet és módszertant alkalmaztuk saját környezetünkre, amely eredményeképpen a nemzetközi élvonalba kerültünk. A kutatásunk célja annak bemutatása, ahogy az LTAD elveit és módszertanát a rövidpályás gyorskorcsolyázásba bevezettük. Emellett a sportági fejlesztésben megmutatkozó hiányosságok, nehézségek és erősségek, illetve ezen keresztül a jövőkép kerül összevetésre és elemzésre. Dokumentumelemzés során az  LTAD-programot, a  Magyar Országos Korcsolyázó Szövetség sportági stratégiáját, négy különböző éves felkészülési programot, azok egy-egy mezociklusának és mikrociklusának edzéstervét, valamint egy-egy napi edzéstervet dolgoztuk fel a kutatásunk aspektusából. Emellett mélyinterjúkat készítettünk a vizsgált dokumentumokat készítő és azok alapján dolgozó utánpótlás és felnőtt korosztály edzőivel (N = 4). Eredményeink alapján elmondható, hogy az LTAD-programot nem minden területen sikerült teljes mértékben megvalósítani, így a sportág továbbfejlődése nem garantált. A mélyinterjúk azt mutatják, hogy a felkészítést jellemzően a hoszszú távú célok irányítják, de vannak jelek még a rövid távú célok alapján történő felkészülésre is. A szülőkkel való együttműködés, a folyamatos kommunikáció, a tudatos fejlesztés hiányossága egyértelműen gátolja az LTAD elveinek és gyakorlatának megvalósítását. Emellett a testnevelés, a közösségi szabadidős sport, a tanulás és az élsport közötti harmonizáció helyenként hiányos. Egyértelművé vált, hogy hazai rendszerben vannak kihasználatlan lehetőségek. Bízunk abban, hogy ezzel innovatí v irányok és módszer tan kerülhet a gyorskorcsolyaedző-képzésbe, -továbbképzésbe és egyúttal az edzők mindennapi gyakorlatába is. ----- INNOVATION POSSIBILITIES IN THE HUNGARIAN SPEED SKATING METHODOLOGY. POSSIBILITIES OF ADAPTATION OF THE LONG - TERM ATHLETE PREPARATION MODEL IN HUNGARIAN SPEED SKATING SPORTS The Long-Term Athlete Development Program (LTAD) is a kind of paradigm shift from previously known efforts to prepare competitive athletes. The program started in Canada in 2001 from István Balyi of Hungarian origin, which has already been tested and works well in several countries. In Hungary, we have been systematically applying the LTAD program-based approach, training theory and methodology to our own environment in our speed skating sports since 2003, as a result of which we have become at the international forefront. The aim of our research is to present how we introduced the principles and methodology of LTAD in short track speed skating. In addition, the shortcomings, difficulties and strengths in sports development, and through this the vision, are compared and analyzed. During the document analysis, we processed the LTAD program, the sports strategy of the Hungarian National Skating Federation, four different annual preparation programs, their training plans for each meso cycle and their microcycle, as well as a daily training plan from the aspect of our research. In addition, in-depth interviews were conducted with youth and adult coaches (N = 4) who prepared and worked on the examined documents. Based on our results, it can be said that the LTAD program was not fully implemented in all areas, so the further development of the sport is not guaranteed. In-depth interviews show that preparation is typically driven by long-term goals, but there are signs even of preparation based on short-term goals. Lack of cooperation with parents, continuous communication, conscious development clearly hinders the implementation of LTAD principles and practices. In addition, harmonization between physical education, community recreation, learning and elite sports is incomplete in some places.It has become clear that there are untapped opportunities in the domestic system. We hope that with this, innovative directions and methodologies can be included in the training and further training of speed skating coaches and at the same time in the daily practice of coaches.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Telegdi, AttilaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: LTAD, kommunikáció, innováció, fejlesztés ----- : LTAD, communication, innovation, development
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2020.1.7
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 26 Okt 2021 15:44
Utolsó módosítás: 26 Okt 2021 15:44
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7147
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet