Paradigmaváltás a cigány népismereti oktatásban

Gulyás, Klára (2021) Paradigmaváltás a cigány népismereti oktatásban In: Agria Média 2020. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 254-261.

[thumbnail of 254_261_Gulyás.pdf] pdf
254_261_Gulyás.pdf

Download (1MB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2020.254

Absztrakt (kivonat)

A cigányokról közvetített történelmi ismeretek alapvető nehézsége elsősorban abból adódik, hogy a cigányok, mint transznacionális csoport története különös történelem. A magyarországi cigányok története – a sajátos történelmi viszonyok miatt – kizárólag a többségi társadalom történetének részeként értelmezhető. A magyarországi cigányok történetét a többségi társadalom történetével párhuzamosan, annak szerves részeként való bemutatása módszertani indokoltsága mellett más, többek közt pedagógiai vonatkozásban is döntő jelentőségű. Egyrészt a többségi társadalomhoz tartozó diákok számára lehetőséget ad a roma társadalommal kapcsolatos nézetek/attitűdök formálására, megváltozására, továbbá nyomatékosan bemutatja azt is, hogy a magyarországi cigányok a többségi társadalommal az egyes történeti időszakokban szimbiózisban éltek. A roma történelem ilyen módon való reprezentációja a roma társadalomhoz tartozó diákok számára is előnyökkel jár: lehetőséget ad identitásuk felvállalásához és megerősítéséhez is. A magyarországi cigányok történetének a többségi társadalom történetének részeként, az együttélést középpontba állító bemutatása a pedagógiai gyakorlatban olyan új tudásterület, amely speciális pedagógiai módszertani megoldásokat is igényel. Tanulmányomban az elméleti keretek és a történeti kontextus rövid felvázolása után a mai kor igényeit kielégítő tudásátadásnak és szemléletformálásnak azokat az új módozatait veszem számba, amelyek elősegítik a magyarországi romákra vonatkozó történelmi ismeretek középiskolások felé való hiteles közvetítését. ----- Paradigm shift in the Gypsy ethnography education ----- The fundamental difficulty of the historical knowledge conveyed about gypsies stems mainly from the fact that the history of the gypsies as a transnational group is a rather peculiar history. The history of the gypsies in Hungary – due to the specific historical conditions – it can only be interpreted as part of the history of the majority of the society. The presentation of the history of the Hungarian Gypsies in parallel with the history of the majority society, as an integral part of it, is of decisive importance in addition to its methodological justification, including pedagogical aspects. On the one hand, it gives students belonging to the majority of the society the opportunity to form and change their views / attitudes towards Roma society, and it also emphatically shows that the Hungarian Gypsies lived in symbiosis with the majority of the society in certain historical periods. Representing Roma history in this way also benefits students belonging to Roma society: it also provides an opportunity to assume and confirm their identity. The presentation of the history of the Gypsies in Hungary as part of the history of the majority society, focusing on coexistence, is a new area of knowledge in pedagogical practice that also requires special pedagogical methodological solutions. In my study, after outlining the theoretical framework and the historical context, I enumerate the new ways of knowledge transfer and attitude formation that meet the needs of modern times and that facilitate the credible transmission of historical knowledge about Roma to high school students.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Gulyás, Klára
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Megjegyzés: A tanulmány „Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-19-3 kódszámú Új Nemzeti Kiválósági Programjának szakmai támogatásával készült.”
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: roma történelem, roma kultúra, interkulturális nevelés, multikulturális nevelés ---- Roma history, roma culture, intercultural education, multicultural education
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2020.254
ISBN: 978-963-496-199-4
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 02 Szep 2021 14:55
Utolsó módosítás: 02 Szep 2021 14:55
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7050
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet