Hallgatók infokommunikációs szokásai értékválasztásuk mentén

Pacsuta, István (2021) Hallgatók infokommunikációs szokásai értékválasztásuk mentén In: Agria Média 2020. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 199-209.

[img] pdf
199_209_Pacsuta.pdf

Download (1MB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2020.199

Absztrakt (kivonat)

Alapvető célunk, hogy számos korábbi vizsgálat adatbázisát felhasználva megalkossunk egy kategóriarendszert, amelynek felhasználásával megismerhető a fiatalok – szűkebben véve a felsőoktatásban részt vevő hallgatók – értékválasztása, annak motivációi. Ehhez elengedhetetlen, hogy a korábbi elemzéseink során kialakított értékrendszerek érvényességét ellenőrizzük. Tervezett előadásunkban arra keressük a választ, hogy a „kapcsolatorientált” hallgatók valóban aktívabbak a közösségi média által kínált lehetőségek kihasználásában, infokommunikációs szokásaik összhangban vannak-e értékválasztásukkal? A kérdőívvel történt adatfelvételek során használt értéksor a World Value Survey (WVS) által használt értékeken, értéksoron alapszik (Inglehart, 2000 és Inglehart – Baker, 2000). A Regionális Egyetem Kutatócsoport 2005-ös és 2010-es kérdőíves lekérdezésen alapuló adatbázisát felhasználva korábban meghatároztuk a hallgatói „értékcsoportokat”, feltártuk a hallgatók értékstruktúráját. A 2016-os Magyar Ifjúságkutatás adataira támaszkodva (A Kutatópont Kft. engedélyével) lehetőségünk nyílik arra, hogy az eddigi eredményeinket, kategóriáinkat összevessük egy jóval nagyobb minta, azaz a Kárpát-medence fiataljainak értékstruktúrájával, az általunk felállított kategóriák érvényességét ellenőrizzük. Az eredményekből kiderül, hogy az értékválasztás során felmért attitűd jellegű választások, vagyis az értékek rangsora milyen mértékben jár együtt az infokommunikációs eszközök használatából következtethető közösségiorientált viselkedéssel. Másként fogalmazva a „kapcsolatorientált” hallgatók mennyivel aktívabbak „anyagias” társaiknál? Nagyobb ívű elméleti vonatkozású vállalásunk, hogy megalkossunk egy, az ifjúságra alkalmazható értékrendszer-kategóriát, amely az ifjúság megváltozott társadalmi körülményei között is alkalmazható. Gyakorlati szempontból az értékrendszerek megfelelő alátámasztottság mellett egyéb társadalmi cselekvések esetén is prediktív funkcióval bírhatnak, vagyis az értékválasztás alapján regisztrálható különbségek a társadalmi élet különböző színterein (oktatás, munka világa, közösségi kapcsolatok) eltérő viselkedéseket vetítenek előre. .----- Students' info communication habits along their value choice ----- Our basic aim is to establish a category system using the database of many previous research, and by using this category system to learn about the value choice, and the motivation behind that value choice of the youth – more narrowly the value choice of students in higher education. To do so, it is essential to check the validity of the value systems established during our previous analysis. In our planned presentation we are looking for the answer whether “relationship-oriented” students are really more active in taking the advantages of the opportunities offered by social media, and whether their infocommunication habits are in line with their value choices. The values used in the survey are based on the values, value- lines applied by the World Value Survey (WVS) (Inglehart 2000 and Inglehart -Baker, 2000). Using the database of the 2005 and 2010 survey of the Regional University’s research team, we determined the „value groups”, and we explored the value structure of the students. Relying on the data from 2016 Hungarian Youth Research (with the permission of Kutatópont Kft.) we have the opportunity to compare our current results and categories against a considerably greater sample, namely against the value structure of the youth of the Carpathian Basin, therefore we can check the validity of the categories we established. The results show the extent to which the attitude-type choices assessed during value-selection, namely the ranking of values, are associated with community-oriented behaviour, that can be concluded from the use of infocommunication tools. In other words, how much more active “relationship-oriented” students are than their “material-oriented” peers. Our broader theoretical commitment is to create one value system category valid for the young which can also be applied in the changed social circumstances of the youth. From a practical point of view, value systems, with adequate support, can have a predictive function in case of other social actions, namely the differences registered in value choice project different behaviours in other spheres of social life (education, world of work, community relations).

Mű típusa: Könyvrészlet
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Pacsuta, IstvánNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: ifjúság, érték, közösség ----- youth, value, community
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2020.199
ISBN: 978-963-496-199-4
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 02 Szep 2021 13:38
Utolsó módosítás: 02 Szep 2021 13:38
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7045
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet