A motoros és a pszichés képességek kapcsolatának vizsgálata a teljesítményre vonatkozóan középiskolások körében

Zimmermann, Márió (2021) A motoros és a pszichés képességek kapcsolatának vizsgálata a teljesítményre vonatkozóan középiskolások körében Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (47. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 105-119. ISSN 2677-0105

[img] pdf
105_119_Zimmermann.pdf

Download (555kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom legfőbb célja a motorikus és pszichés képességek kapcsolatának vizsgálata, hogyan hatnak a teljesítményre, hogyan képesek azt befolyásolni. Az átlagnál jobb kondicionális és koordinációs képességekkel rendelkező diák jobb teljesítmény elérésére képes iskolai tanulmányai során? Van összefüggés a tanulók koncentrálóképessége és ügyessége között? Gáldi és Balogh (2015) szerint, ha a megfelelő motoros képességek nem párosulnak a megfelelő pszichés képességekkel, úgy az egyén nem lesz sikeres, teljesítménye nem lesz ideális és megfelelő. Célom, hogy ismereteimet bővítsem, és tisztább rálátást kapjak arra, hogy a motorikus és pszichés képességek hogyan befolyásolják a teljesítményt. A vizsgálatomat Ózd egyik általam kiválasztott középiskolájában végeztem, ahol 120 diák bevonásával az iskola testnevelő szakos pedagógusának segítségével történt a felmérés. Az adatfelvétel során a Netfit fittségmérési rendszer egyes tesztjeit hívtam segítségül, illetve sportágspecifikus gyakorlatokat és a Pieron figyelemvizsgáló lapot alkalmaztam. A résztvevők átlagéletkora 17,8 év. A kapott adatokat ellenőrzés után MS Excel táblázatba rögzítve matematikai statisztikai módszerekkel dolgoztam fel, amelyek diagramok felhaszná- lásával kerülnek bemutatásra. ----- EXAMINING THE RELATIONSHIP BETWEEN THE MOTOR AND PSYCHIC SKILLS FOR PERFORMANCE AMONG HIGH SCHOOL STUDENTS The aim of my research was to show and analyse the relationship between motor and psychic skills, how they connect to each other and how they influence performance. Can a student with better conditional and coordination abilities achieve better performance in school? Is there correlation between students’ concentration and dexterity? According to Gáldi and Balogh (2015) if someone has no the appropriate coordination and conditional abilities which are correlated with the right psychic skills, thus that person cannot be successful, the performance will not be adequate. My goal is to find out, how motor and psychic skills can influence performance. I made the data collection in a high school in Ózd where 120 students were examined with the help of the school’s physical education teacher using most of the Netfit methods, sport specific tests and the Toulouse-Pieron test. The average age of the participants was 17,8 years. After checking the data, I processed them into MS Excel spreadsheets using mathematical and statistical methods, which are presented by diagrams.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Zimmermann, MárióNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: motorikus képességek, pszichés képességek, teljesítmény ----- motor skills, psychic skills, performance
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2019.2.105
ISSN: 2677-0105
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 12 Máj 2021 15:08
Utolsó módosítás: 12 Máj 2021 15:08
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6990
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet