Mika, János, Apró, Anna (2021) Connections of the light pollution issue to the un sustainable development goals Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 46. köt.). Tanulmányok a biológiai tudományok köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Biologiae. pp. 183-192. ISSN 2732-0480
pdf
183_192_Mika.pdf Download (251kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Our study answers the question: Which targets of the UN Sustainable Development Goals (2016-2030) are related to the light pollution. Although, the word light pollution is not mentioned by any of the 169 targets contained by 17 Goals, we found 12 targets to be related to the problem. Nine targets operate with general terms in which light pollution can also be considered. In the case of two further targets only the other environmental loads are mentioned, erroneously without the light pollution. One further target is connected through the fact that light pollution may hinder the foreseen positive processes of the target. The presented connections of light pollution to the SDG can also be utilised also in education of the issue. Besides its main target, the paper also provides a natural classification of the 17 Goals into five classes containing 2-4 Goals. These classes are Primary needs of humans (4 Goals); Equality between humans (4 Goals); Efficient, sustainable economy (4 Goals); Landscapes in danger (3 Goals); Worldwide cooperation (2 Goals). ----- A FÉNYSZENNYEZÉS TÉMAKÖRÉNEK KAPCSOLÓDÁSAAZ ENSZ FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSI CÉLJAIHOZ Írásunkban áttekintjük, hogy a fényszennyezés milyen részcélokban szerepel az ENSZ 2016 és 2030 között elérendő Fenntartható Fejlődési Céljai között. Bár szó szerint egyik részcél sem tartalmazza a fényszennyezést, a dokumentum 17 célja által tartalmazott 169 részcél közül 12 részcél kapcsolatba hozható a problémával. E részcélok közül kilenc olyan, aminek megfogalmazásaiba a fényszennyezés is beleérthető. További két részcél felsorol más környezeti hatásokat, de a fényszennyezést – helytelenül – nem, míg egy részcél úgy kapcsolódik, hogy a fényszennyezés nehezíti az ott megfogalmazott törekvéseket. Az ENSZ-célokhoz kapcsolódás felhasználható a fényszennyezés témájának oktatásában is. A tanulmány fő célja mellett bemutatunk egy természetes osztályozást is, amely a 17 célt öt egyenként 2-4 célt egyesítő osztályba sorolja. Az osztályok a következők: Elsődleges emberi igények (4 cél); Egyenlőség, igazságosság (4 cél); Hatékony és fenntartható gyártás (4 cél); Veszélyeztetett tájak (3 cél); Világméretű együttműködés (2 cél).
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Mika, János NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Apró, Anna NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Megjegyzés: | Készült a „Nemzetközi kutatási környezet kialakítása a fényszennyezés vizsgálatának területén” (EFOP-3.6.2-16-2017-00014) pályázat keretében. |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | light pollution, sustainable development, physiological effects, education ----- fényszennyezés, fenntartható fejlődés, élettani hatás, oktatás |
Nyelv: | angol |
DOI azonosító: | 10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.2021.46.183 |
ISSN: | 2732-0480 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 07 Máj 2021 09:43 |
Utolsó módosítás: | 07 Máj 2021 09:43 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6982 |
Tétel nézet |