Környezeti attitűd vizsgálata alsó tagozatos gyermekek körében

Kiszely, Kinga, Szalay, Krisztina (2021) Környezeti attitűd vizsgálata alsó tagozatos gyermekek körében Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 46. köt.). Tanulmányok a biológiai tudományok köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Biologiae. pp. 73-89. ISSN 2732-0480

[img] pdf
73_89_Kiszely.pdf

Download (354kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.20...

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban az emberiségnek súlyos környezeti problémákkal kell szembenéznie. Ezen problémák megoldásában az egész társadalomnak komoly szerepe van, az egyes emberek cselekedetei önmagukban nem jelentenek megoldást. Vissza kell állítani a kiegyensúlyozott kapcsolatot ember és természet között. Ehhez azonban „ki kell nevelni” egy olyan generációt, amely aktív, a környezet iránt pozitív attitűd készlettel rendelkezik, és cselekedni is tud. A környezeti nevelés első színtere a család, később azonban, az intézményesített nevelés-oktatás során rendkívüli fontossággal bírnak a különböző intézmények, ezeken belül pedig a pedagógusok, akik segíthetnek a helyes attitűd kialakításában. Ebben a munkában az általános iskola alsó tagozatában vizsgáljuk a pedagógusok és a gyermekek környezettel szembeni attitűdjét és a környezeti nevelés hatásosságát. Megállapíthattuk, hogy a pedagógusok számára fontos a környezeti nevelés, az iskolák felszereltsége azonban nem minden esetben megfelelő. A 10-12 éves gyerekek lexikai tudása környezetvédelmi témákban jó, hozzáállásuk pozitív, különösen az élővilágot veszélyeztető hatásokkal tudnak azonosulni. Gyakorlatban azonban nem mindig alkalmazzák ismereteiket, való- színűleg szokásaikat még nagyban a családi minta határozza meg. ----- Nowadays, we have to face many environmental problems therefore aiming a harmonious coexistence with nature became a prioraty. The whole society should participate in the developement of a sustainable lifestyle and the preservation of the ecosystem. By reason of these facts, education of environmental awareness has a significant importance and environmental education has to start in childhood. That is why the education of natural sciences has a priority during the early years of the educational process. The main goal of this process to form an appropriate, positive attitude towards the environment. In our study we used a quistionaire to monitor the knowledge of children about environmental problems, and the environmental attitude of both primary school teachers and children. Primary school teachers were dedicated to develope a sustainable lifestyle in children and to explain them the importance of the protection of our environment, although they complained about the lack of appropiate visual aids and computation models. Children, aged between 10-12 possess a good lexical knowledge about environmental problems their attitude towards nature preservation and sustainable lifestyle is positive, however, their everyday activities do not always reflect this positive attitude. In that age they usually follow the family practice, therefore to compensate bad family habits, positive examples provided by their teachers are especially important.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Kiszely, KingaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Szalay, KrisztinaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: attitűd, fenntartható fejlődés, környezeti nevelés, környezettudatosság ---- attitude, environmental education, environmental awareness, sustainable development
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.2021.46.73
ISSN: 2732-0480
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 07 Máj 2021 09:11
Utolsó módosítás: 07 Máj 2021 09:11
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6973
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet