EEG-aktivitás jellemzése különböző mértékű és jellegű figyelmet igénylő feladatok végzésekor

Stefancsik, Gergely, Emri, Zsuzsa (2020) EEG-aktivitás jellemzése különböző mértékű és jellegű figyelmet igénylő feladatok végzésekor Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 45. köt.). Tanulmányok a biológiai tudományok köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Biologiae. pp. 43-57. ISSN 2732-0480

[img] pdf
43_57_Stefancsik.pdf

Download (1MB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.20...

Absztrakt (kivonat)

A neuropedagógia kialakulásával megjelent a pedagógiának egy olyan irányzata, amely az oktatási folyamatok ter vezésénél biológiai mérésekre, többek között az elektroenkefalográfiára (EEG) támaszkodik. Kísérletünkben 14 csatornás, vezeték nélküli EEG-készüléket használtunk, és összehasonlítottuk a különböző kognitív igénybevételt jelentő feladatok alatti alfa-aktivitást. A vizsgálatban részt vevő 15 egyetemista EEG-jét zenehallgatás (nyitott és csukott szemmel), illet ve szövegolvasás közben rögzítettük. Összehasonlít va az egyes aktivitások alatti EEG-spektrogramokat megállapíthattuk, hogy a szem becsukása szignifikánsan növelte az alfa-aktivitás mértékét a nyitott szemű feladatokhoz képest, de a nyitott szemű feladatok nem különböztek egymástól. Bár behunyt szemmel mindenkinél nőtt az alfa-aktivitás, 4 esetben a spektrogramon nem jelent meg világosan elkülöníthető alfa csúcs. Nyitott szemű zene- hallgatás alatti alfa-aktivitás nem függött attól, hogy mennyire érezte a kísérleti alany nyugtató hatásúnak a zenét. Az olvasás alatti alfa-aktivitás mértéke nem korrelált a szöveghez kapcsolódó kérdésekre adott válaszok helyességével, az olvasás hosszával vagy azzal, hogy a kísérleti alany érdekesnek találta-e a szöveget. Méréseink alapján az Emotiv Epoc készülékkel regisztrált EEG-ben populáció szinten a csukott szemű alfa-aktivitás növekedés elkülöníthető, de a nagymértékű egyéni különbségek elfedik a koncentráció változását jelző ingadozásokat. ----- Educational neuroscience, an emerging scientific field, is aimed to investigate the mechanism of learning, by using the data of different physiological measurement s. In our experiment we studied the changes in alpha ac ti vi t y during di fferent cognitive tasks. We recorded the EEG activit y by a portable 14 channel EEG while subjects listened to music with eyes open or closed and when they read a text. Comparing the spectrograms of the recorded EEG activit y we found that closing the eyes significantly increased EEG alpha activit y. In that stage a clear alpha peak appeared in the FFT spectrum, in the majorit y of the subjects except 4 of them. Alpha power during listening to music varied and it was independent from the belief of subjects how relaxed they were. EEG alpha power during reading did not differ from the alpha power recorded during the listening to music, and did not correlate with concentration (expressed as the number of the correct answers about the contents of the text), the length of the reading, or engagement (whether subjects found the text interesting or boring). Our experiment demonstrated that the increase in alpha power when the eyes closed can be identified in population level but the differences in alpha activit y among subjects make impossible to detect the smaller changes occurring with the level of attention or engagement.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Stefancsik, GergelyNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Emri, ZsuzsaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: Elektroenkefalográfia, neuropedagógia, alfa-hullám ---- Electroencephalography, educational neuroscience, alpha-wave
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.2020.45.43
ISSN: 2732-0480
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 13 Nov 2020 14:40
Utolsó módosítás: 25 Nov 2020 07:35
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6667
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet