Children’s World on the Stage of Jesuit School Theatre in the Bohemian Province

Bobková-Valentová, Kateřina (2016) Children’s World on the Stage of Jesuit School Theatre in the Bohemian Province In: A szövegtől a szcenikáig. Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 443-455.

[img] pdf
443_455_Bobková_Valentová.pdf

Download (8MB)

Absztrakt (kivonat)

Gyermekvilág a bohémiai jezsuita iskolai színpadon ----- A kutatás legtöbbször vagy az iskolai színjátékok esztétikai, műfaji, tematikai sajátosságaira, pedagógiai hatásaira vagy az előadások körülményeire irányul, a jelen tanulmány viszont a drámák segítségével szeretné feltárni a koraújkori gyermekek iskolai mindennapjait: a bohémiai jezsuita provincia 17. századból és a 18. század első feléből való iskolai színjátékait tekinti át. 500 kéziratos dráma és többezer kéziratos illetve nyomtatott program maradt fenn; a 17. századból kevés, az anyag legnagyobb része a 18. század első feléből való. (A 18. század második felében Bohémiában már jelentős a piarista és a bencés iskolai színpad, ahol a latint egyre gyakrabban felváltotta a német nyelv; e szakasz azonban már nem tárgya a dolgozatnak.) A 18. század első felének jezsuita korpusza a legjobban dokumentált, így alkalmasabb a nemzetközi összehasonlításra. Az elemzés a Theatrum Neolatinum sorozat kiadott szövegeire épít; lásd az első kötetben Alena Bočková dolgozatát. A dolgozat röviden jellemzi azokat a színjátékokat, ahol gyermek a főszereplő. majd rátér az iskola mint színhely ismertetésére, mivel e hétköznapi jelenetek feltárják, hogyan működött a jezsuita iskola. A szüzsék figurái leggyakrabban iskoláskorú gyermekek. A legegyszerűbb történetek szerencsésen végződnek, a (második cselekménytípusba sorolt) bonyolultabbak a gyermekvilág konfliktusait (testvér, iskola, stb.) mutatják be, ahol fontos a feljebbvalókkal való viszony is. Sokszor egy-egy szent gyermekkora ad példát, máskor a nézők számára ismeretlen, exotikus világba visznek a darabok. A koraújkori iskolákról való kevés ismeretünk alapját a curriculumok (Ratio studiorum, stb.) jelentik. A drámák ezen túl a tanítás és nevelés módszereiről is árulkodnak. E módszereket a dolgozat több drámából rekonstruálja. A tanárok a drámákban sokszor versenyeztetik a diákokat, mint ahogy a jezsuita oktatásban kiemelten fontos volt a verseny, majd a jutalmak, díjak kiosztása. A szentek gyermekkorában szívesen mutatták meg a bűnök, kísértések legyőzését. A harmadik cselekménytípus ugyanis válaszútra érkező gyermekeket mutat be (Jacková szavai), akiknek éles helyzetben jól vagy roszszul dönteniük kell. A történetekben láthatóan erős az exemplumok és a moralitások hatása. Végül a dolgozat összegzi a lehetséges pedagógiai hatásokat, a diákok azonosulási lehetőségeit a gyermekszereplőkkel. A színpad számos, elsősorban történelmi ismeretet is nyújtott. A jezsuita iskola a hétköznapokat, a jelent, a múltat, az ismert színhelyeket, az ismeretlen körülményeket egyaránt a színre varázsolta: minddel az volt a célja, hogy képzett, művelt, a hatalomhoz lojális embereket neveljen, s hogy a gyermekek erkölcsi és intellektuáis erejét megedzze. A dolgozat végén lista sorolja a hivatkozott drámákat, a bibliográfiai adatokkal.

Mű típusa: Könyvrészlet
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Bobková-Valentová, KateřinaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Nyelv: Angol
ISBN: 978-615-5621-24-6
Felhasználó: Réka Kapalkó
Dátum: 26 Jún 2020 11:33
Utolsó módosítás: 26 Jún 2020 11:33
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/5868
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet