Nemzetközi kutatások az olimpiai nevelési programok hatásának vizsgálatában

Tóthné Vojtkó, Veronika, Fügedi, Balázs (2018) Nemzetközi kutatások az olimpiai nevelési programok hatásának vizsgálatában Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (45. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 65-77. ISSN 2677-0105

[img] pdf
Tóthné_65_77.pdf

Download (997kB)

Absztrakt (kivonat)

Az olimpiai nevelés területén egyre több tudományos igényű kutatást végeznek, azonban – ahogy több kutató is megjegyzi (Binder, 2012; Lenskyj, 2012; Monnin, 2012) – nincs elegendő adat, melynek segítségével mérhető volna az  olimpiai nevelési programok hatása. A  tanulmány célja bemutatni a  nemzetközi eredményeket a  különböző olimpiai nevelési programok eredményességvizsgálatairól; és amellett érvel, hogy szükség van a  programok hatásának tudományos igényű empirikus vizsgálatára. A  tanulmány elméleti jellegű, amely a  dokumentumelemzés módszerével tanulmányozza és rendszerezi a  nemzetközi olimpiai nevelési programok alkalmazása során végzett hatásvizsgálatokat. Kutatási eredményként azokról a programokról számolunk be, melyeknek mérték a hatását. Gibbons, Ebbeck és Weiss (1995) például megállapították, hogy egy speciális (olimpiai) nevelési program hatással lehet a  gyermekek erkölcsi fejlődésére. A Second Half nevű program esetében, melyet Knijnik és Tavares (2012) vizsgált; megállapították, hogy a  program nem éri el kitűzött célját. Binder (2012) négy nemzetközileg is meghatározó olimpiai programot mutat be és elemez, kiemelve azok fejlesztése és alkalmazása során végzett vizsgálatokat. Nanayakkara ( 2016) kutatása során összefüggést talált a  tanulók konfliktuskezelési stratégiájának fejlődése és az olimpiai neveléssel kombinált konfliktuskezelési program bevezetése között. Kutatásunk során arra a következtetésre jutottunk, hogy szükség van a programok kidolgozása és alkalmazása során tudományos igényű munkára és még több empirikus vizsgálatra. Emellett hasznos lenne olyan mérőeszköz kidolgozása, melynek segítségével megállapítható és összehasonlítható, hogy milyen hatása van az  egyes programoknak a  tanulók viselkedésére, erkölcsi értékeire. A  kutatási terület fejlődésének a  kulcsa lehet az  olimpiai nevelési programok hatásának szisztematikus és tervszerű vizsgálata. ----- Although more and more scientific research is carried out in the field of Olympic education, several researchers note (Binder, 2012; Lenskyj, 2012; Monnin, 2012) that there is not enough data which would make efficiency testing of Olympic education programmes possible. The article aims to present research done in testing the efficiency of Olympic education programmes; and to make a  case for the necessity of empirical studies. Through document analysis, the article systematizes research of international Olympic education programmes. As for result, we present those programmes where efficiency was measured. For example, Gibbons, Ebbeck and Weiss (1995) found that a special (olympic) education programme can affect children’s ethical behaviour. In the case of the Second Half programme, studied by Knijnik and Tavares (2012), it was detected that it cannot reach the intended goals. Binder (2012) demonstrates and analyses four internationally influential Olympic programmes; highlighting research done during their planning and application. Nanayakkara (2016) found correlation between development of students’ conflict resolution strategies and the implementation of a  combined Olympic education and conflict resolution programme. We conclude that even more scholarly research and analysis is needed when designing and implementing programmes. Elaboration of a  measurement equipment would be useful in order to make efficiency testing possible; and to be able to measure the effect of certain programmes on students’ behaviour and morals. The research area would benefit from such a systematic and purposeful measurement, it could mean advancement in the field.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Tóthné Vojtkó, VeronikaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Fügedi, BalázsNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kulcsszavak: olimpiai nevelés, nevelési programok, hatásvizsgálat ----- olympic/olympism education, educational programmes, efficiency test
Nyelv: magyar
ISSN: 2677-0105
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 02 Jan 2020 12:28
Utolsó módosítás: 02 Jan 2020 12:28
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/4645
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet