
HÍRTÖRTÉNET

BUZINKAY GÉZA

A SZEMAFORTÓL AZ MTI-IG 
A sajtóhírszolgálat megszületése és a magyar hírlapok

A hírek formái, tartalmuk, objektivitásuk kérdései, megszerkesztésük és 
értékük megannyi elméleti, illetve gyakorlati szempontjától különbözik -  bár 
remélhetőleg nem tűnik idegennek -  az a történeti kérdésfeltevés: hogyan 
szervezte meg a média a hírekhez való hozzájutását, a folyamat egyre gördü-
lékenyebb és gyorsabb menetét, azaz: hogyan intézményesült a hírszolgálat.

A hírek továbbítása és megszerzése a társadalom és az államok, birodal-
mak létrejöttének és fennmaradásának nélkülözhetetlen része volt. Anélkül, 
hogy a tűz- és füstjelek, a futárok ókorban kezdődő történetére egyáltalán 
utalnék,'csakis az írott sajtó kialakulásának korától vázolom fel a hír történe-
tét.

A hírekhez, információkhoz való hozzájutás nélkül nem indulhatott volna 
meg a magyar sajtó. Ez a tény azonban nem jelenti, hogy csupán a Magyar
Hírmondó megjelenésétől, 1780-tól kezdődik a hírforgalom magyarországi 
története. Több mint kétszáz évvel korábban, a török háborúk és „... a vég-
várrendszer kialakulása és fennállása idején a tájékoztatás Európa-szerte már 
nagyhatalom”, szögezte le R. Várkonyi Ágnes. Maga az információ fogalma 
is 1527-ben feltűnt már magyar nyelvű szövegben (R. Várkonyi Ágnes, 
1999, 11,15). G. Etényi Nóra pedig felhívta a figyelmet arra, hogy a 17. szá-
zad során valóságos „információs forradalom” zajlott le, s ennek eredmé-
nyeként született meg a modem hírlapirodalom. „Már nemcsak időszakos 
kiadványok tették nyilvánossá az információkat -  írta - , hanem egy folyama-
tosan és jól működő mechanizmus gyűjtötte össze és tette közzé a világ híre-
it közérthető és hozzáférhető formában. A hírek már nemcsak utólagos ösz- 
szefoglalásokban jelentek meg, hanem az újságok részletesen, gyorsan és 
pontosan, a történtekkel egy időben számoltak be az eseményekről” (G. 
Etényi Nóra 1999, 84, 85). Az információk áramlásának sebességére hozzá-

Ld. részletesen: Tábori -  Valkó -  Ambrózy D. 1967. 5-11.

22



vetőlegesen lehet következtetni: például az 1664. március 18-án kelt uralko-
dói engedélyt Zrínyi Miklós számára, hogy megkezdhesse Kanizsa ostromát, 
március 25-én közli a német sajtó, vagy Kanizsa környékének április 25-i 
felderítéséről az Ordentliche Wochentliche Fost Zeitung május 10-i száma 
közölt hírt (G. Etényi Nóra im. 89, 91). Tehát a császári udvarból származó 
hír egy hét alatt, más területről származó hír két hét múlva jelent meg a saj-
tóban, aminél persze figyelembe kell venni, hogy ezek még csak hetenként 
megjelenő hírlapok voltak.

Százhúsz évvel később, a Magyar Hírmondó megindulása idején nem fel-
tétlenül tapasztalható a híráramlás felgyorsulása Magyarországon, miközben 
Nyugat-Európában már több valóságos napilap is működött (a Londonban 
1702-ben indult első napilapot követően), ami a hírgyűjtési tempó lehetősé-
geire is fényt vet. Az első magyar hírlap szerkesztője, Rát Mátyás előfizetési 
felhívásából azonban nem ez derül ki: „A külföldi nevezetes történetek és 
találmányok felől való tudósításokat -  írta - , amennyire lehetséges lészen, a 
kútfőből, azaz minden nemzetnek tulajdon írásiból s hírlelő leveleiből fogja 
venni [a lap], és magyarul érthetőképpen, mulatságoson s az olvasóknak 
értelmekhez, hasznokhoz alkalmaztatva, maga szavaival előadni és megírni. 
... Azon dolgokat, amelyek felől fel nem teheti, hogy minden olvasónál tud-
va légyenek, a természeti és történetbéli tudományokból vett rövid magyará-
zatokkal meg fogja világosítani. Mert az homályos dolgok unalmasok az 
olvasónak.

Ahonnét ki-ki elgondolhatja, hogy sem olyan bőven, sem pedig olyan ko-
rán a dolgok hírül nem adattathatnak, mint a német hírlelésekben, amelyek 
... egymásból nem is irattatnak, hanem csak nyomtattatnak. -  Külömben, 
amennyivel a Magyar Hírmondónak tudósításai későbben fognak érkezni, 
annyival hitelesebbek is lésznek.

Ami a hazabéli dolgoknak megíratását illeti, azt többnyire levelező jóaka-
róinak és azon úriembereknek fogja köszönni, akik tudósításokkal önként 
kínálni méltóztattak” (Kókay György, szerk. 1981, 45-46). Vagyis a külföldi 
hírek szervezettebben érkeztek, még ha lassan is, mint a hazaiak, amelyek 
minden tekintetben esetlegesek voltak. Mindenesetre a császári udvarból 
hozzávetőleg feleannyi idő alatt érkezett meg és jelent meg a sajtóban a hír, 
mint Zrínyi idejében: Mária Terézia 1780. november 29-én bekövetkezett 
haláláról már három nappal később, december 2-án tudósítást közölt a Ma-
gyar Hírmondó (Kókay György, szerk. 1981,94-95).

Ám az 1780-as évek a postára és lovasfutárokra alapozott hírtovábbítás 
korának végét jelentette, hamarosan döntő változás állt be a telegráf feltalá-
lásával. Claude Chappe francia pap és mérnök, 1792-ben megszerkesztette a 
sémaphore télégraphique-ot, azaz a vizuális távírót. Hat lemezét 49 kombi-
nációban lehetett beállítani, ami alkalmassá tette a teljes ábécé és még szá-

23



mos más jel továbbítására. Mivel Chappe testvére a francia forradalmi nem-
zetgyűlés tagja volt, a testületet támogatásra tudta serkenteni, aminek ered-
ményeképpen a frontvonal közelében, Párizs és Lilié között felállították a 
távíró oszlopokat. Hamarosan átütő siker bizonyította a találmány használha-
tóságát: 1794-ben, amikor az egyik francia várost elfoglalták az osztrákok, 
még egy óra sem telt el a csata után, és a híre már megérkezett Párizsba. A 
következő években megkezdődött a szemafor távíróvonalak építése Európa- 
szerte.2

Magyarországon még hosszú ideig nem jelent meg a távíró, bár létezésé-
ről már magyar nyelven is lehetett olvasni. A Közhasznú Esmeretek Tára
1839-ben egész alaposan foglalkozott vele. „Telegraph azon eszköz, melly 
bizonyos jelek által tudósításokat ’s parancsokat távol helynek legrövidebb 
idő alatt tudtára ad -  írta. -  All ez rudakból és léczekből, mellyek mozdítás 
által számtalan alakokat képezhetnek, ’s minden illyen állás bizonyos szót 
vagy dolgot fejez ki. Ha illy eszközök magas és kitűnő helyeken bizonyos 
távolságra úgy állíttatnak fel, hogy a’ kapott jelt egyik a’ másikkal minden 
késedelem nélkül közli, úgy eszközölhető általa, hogy valamelly hír felette 
rövid idő alatt messze földre elvitessék.”3 Néhány adatot is közölt: Párizs és 
Calais között 27 telegraph oszlopon 3 perc alatt, Lille-ből Párizsba 22 oszlo-
pon 2 perc alatt, a legtávolabbi Brestből Párizsba 80 oszlopon 10 perc alatt 
jutott el az üzenet. Részletesen foglalkozik egy budai kísérlettel, amelyet 
1838. május 14-én végeztek a tábornoki kar felügyelete mellett. „... A Gel-
lérthegyen Andreán úr [a feltaláló] felügyelete alatt 1/4 ölnyi [kb. 3,5 m] 
magasságú telegraph állíttatott, mellynek nappali közlésekre szolgáló részei 
három, de sokfélekép változtatható ’s idomítható póznaléczből, éjjeli 
közlékrészei pedig hét ingatható lámpából állanak ...Andreán úrnak...ki 24 
betű-képjelt használ közlemény eszközül, több hivatalos üzenet adatott fel, 
mellyekről olly szabadossággal!] tudósítá a’ másik vizsgaponton (a’ budai 
hegysor közt úgy nevezett Szép Juhászné mellett) álló ’s jeltitkaiban jártas 
czimboráját, hogy az általa följegyzett betütitkok megfejtése hív ’s tökéletes 
mása volt az elibe adott közlendőségeknek.” Kettejük között a távolság több 
mint 8 kilométer volt, mégis néhány másodperc alatt eljutott az üzenet. A 
feltaláló szerint Buda és Bécs között 2 mérföldenként összesen 18 oszlopot 
kellene felállítani ezzel a rendszerrel, s az üzenet 4 perc alatt haladna végig 
rajta.4

2
Az adatot közli: The New Encyclopaedia Britannica, 1992, Vol. 3, 95-96. pp.

3
' Közhasznú Esmeretek Tára. XI. köt. Pest, 1839, Heckenast Gusztáv, 468. pp.
4

Közhasznú Esmeretek Tára i.m. 468-469. pp.

24



A terv meghiúsult -  valószínűleg nem csak a Mettemich-kormány gya-
nakvása és bürokratikus kötekedései miatt, mert mi tagadás, ez csak halvány 
változata volt az Európa-szerte működő francia rendszernek.

Ám az 1820-as évektől már sorra megjelentek az elektromágnesességen 
alapuló különböző telegráfok,'1837-ben pedig az amerikai Sámuel Morse 
megszerkesztette azt a készüléket és a hozzátartozó kódrendszert, amely a 
következő közel másfél évszázadra, egészen a telefax és az e-mail elterjedé-
séig uralkodott a hírszolgálat terepén.

A Magyarországon létesített első telegráfvonal már elektromos távíró 
volt, amihez az nyitotta meg az utat, hogy 1847. január 16-án az uralkodó a 
postához hasonló állami monopóliumként határozta meg a távírót. Még 
ugyanennek az évnek a végén, december 26-án született meg Pozsonyban a 
Béccsel való távíró-összeköttetés. Az 1847—48-i országgyűlés már használta 
is.5 6 A távíróvonalak kiépítése azonban a szabadságharc leverését követő 
Habsburg-neoabszolutizmusra maradt. A Pest-Pozsony vonal építése 1850- 
ben indult el, és ugyannak az évnek kora őszén már megnyíltak az első ma-
gyarországi távíróhivatalok Pesten, Pozsonyban és Esztergomban. 1852-ben 
Szolnok, a következő évben Nagyszeben, Pétervárad, Zimony, Szeged, Ceg-
léd, Temesvár, Orsóvá csatlakozott a sorhoz, és Buda, amelynek távíróvona-
la azonban egyelőre csak a helytartóság elnöke, Albrecht főherceg kizáróla-
gos használatára szolgált. Mindenesetre az osztrák-magyar kiegyezés meg-
kötésének idejére (1867) már 8000 km-t hálózott be a magyarországi távíró, 
326 vasúti telegráfhivatal működött, amelyek közül 181 állami, 145 pedig 
magán táviratok kezelésére kapott jogosítványt. Ebben az évben már össze-
sen 1 174 000 táviratot továbbítottak.7 A táviratok megoszlásáról sajnos csak 
a század végéről van adatunk: akkor is csupán a teljes forgalom 8%-át tette 
ki a hírlaptávirat, igaz, ez is 520 ezer táviratot jelentett egy év alatt. Viszont 
összehasonlításként a kereskedelmi táviratok a teljes forgalom 65%-át tették 
ki.8

De vajon honnan hova mentek a hírlaptáviratok? Ezeket nem a lapok al-
kalmi levelezői küldték, a tudósítók is csak ritkán. A vasút, a távíró, majd a 
telefon révén egyre kisebbé váló világ híreinek összegyűjtését és továbbítá-
sát egyetlen hírlap sem tudta finanszírozni, még a 19. század közepének 
legnagyobb sajtóhatalma, a viktoriánus brit világbirodalom Times-a sem.

„Pia a kezdetekhez térünk, nyomban szembeötlik, hogy a múlt század kö-
zepe táján alapított hírügynökségek... úgyszólván minden esetben egy-egy

5 Az adatot közli: Palias Nagy Lexikona XVI. köt. Bp. 1897. 30. p.
6 Pallos Nagy Lexikona. 31. p.
7

Pallos Nagy Lexikona, u.o.
8 Pallos Nagy Lexikona, 33-34. p.

25



elkötelezett ember nevéhez fűződtek...” -  írja a Magyar Távirati Iroda tör-
ténetének szerzője (Pirityi Sándor, 1996, 23). Ezt az „elkötelezettséget” 
azonban nyugodtan tekinthetjük a nagy üzlet és a még nagyobb nemzetközi 
befolyás iránti elkötelezettségnek. A minél gyorsabb és pontosabb hírszolgá-
lat iránti igényt csak részben fűtötte a sajtónyilvánosság, inkább a tőzsde, a 
bankházak, a kereskedelem, és a szerencsejáték igényei.

A francia Charles Havas 1835-ben három éve működő fordító irodáját 
fejlesztette tovább, először még galambposta megszervezésével. Felismeré-
sének lényegét az adta, hogy a francia lapoknak szükségük van a világ hír-
anyagára francia fordításban. Itt dolgozott 1849-ben rövid ideig egy Német-
országból érkezett banktisztviselő, aki a galambposta mellé megszervezte az 
elektromos távirat továbbítást, aztán 1851-ben a londoni tőzsde közelében 
megnyitotta saját távíró hivatalát. Paul Julius Reuternek nevezték. Először 
főleg kereskedelmi táviratokkal foglalkozott, majd a viktoriánus Anglia 
rendkívül élénk sajtóéletét, a hírlapok nagy népszerűségét látva, rábeszélt 
néhány kiadót, hogy fizessenek elő a szolgáltatására. Első sajtóügyfelét 
1858-ban szerezte meg, és a következő évben már látványos sikerének híre 
toborozta hírlapi partnereit: 111. Napóleon egyik olyan beszédének szövegét 
továbbította Londonban, amely előre vetítette a hamarosan bekövetkező 
osztrák-francia- piemonti háborút.9

A 19. század közepén egy koncepciózus és kellőképpen agresszív angol 
üzletember előtt nem voltak korlátok, határok. A Reuters híriroda az első 
Atlanti óceán alatti távírókábel lefektetésétől, 1866-tól kezdve Európán kívü-
li földrészeken is terjeszkedett. Néhány évi verseny után a párizsi Havas-val 
és a berlini Wolffs Telegraphisches Korrespondenzbureauva\ megállapodtak 
a világ felosztásban. A három nagy híriroda kartel 1 szerződése 1870-ben a 
Reutersnak biztosította Nagy-Britannia, a brit gyarmatvilág és Kelet-Azsia 
híranyagának összegyűjtési lehetőségét, az Havas-nak a latin országokét 
Dél-Amerikával együtt, a Woljfsnsk pedig Németországon és gyarmatain 
kívül Észak- és Kelet-Európát, az Osztrák-Magyar Monarchiát és Oroszor-
szágot (Eggeling, 1969, 99-100).

Tehát nagyjából az osztrák-magyar kiegyezés megkötése idejére az egész 
világról szervezett hírszolgáltatással közölhette híreit a sajtó, a magyar hír-
lapok is. Ez a hírszolgálati szervezet a külföldről származó információkat 
célozta meg, az egyes országok belföldi hírszolgálata más csatornákon gyűlt 
össze. A belföldi tudósítói hálózatot hagyományosan az egyes lapok saját 
maguk számára építették ki, amire természetesen sokkal több és eredménye-
sebb lehetősége nyílt a világvárosok, fővárosok lapjainak, mint a vidéki saj-
tónak. Ebből következik, hogy a legrégebbi, kizárólag egy országon belül

9
The New Encyclopaedia Bntannica, 1992, Vol. 10, 5. p.

26



működő hírirodát a vidéki lapok teremtették meg: 1870. február elején Ang-
liában, szövetkezési formában kezdte meg működését a Press Associaton. A 
hírtáviratokat azoknak a lapoknak továbbította, amelyek korábban magán 
távirati irodáktól szerezték be híreiket. Működési területe kiterjedt az összes 
londoni napilapra és vasárnapi hírlapra, a vidéki lapokra, üzleti lapokra és 
más periodikákra.10

Érdekes jelenség: abban az Angliában, amely a szabadverseny elvében ta-
lálta meg saját nagyhatalmi és gazdasági túlsúlyának sikeres alátámasztását, 
a hírszolgálat terén -  mind nemzetközileg, mind belföldön -  a versenyt mi-
nimalizáló monopóliumok formáját választotta. Sőt a Press Associaton olyan 
hatalmat épített ki magának, hogy 1925-ben aReutersnak is fő tulajdonosa 
lett.11 A különböző szempontú monopóliumok és konzorciumok uralmát 
végül is az az amerikai sajtó törte meg, amely az első világháború előtt még 
nem mutatkozott a nemzetközi hírpiacon.

Amerikában -  akár csak az angliai belföldi hírszolgáltatás -  a hírlapok 
szövetkezésével született meg a hírszolgálat: hat New York-i lap a költségek 
megosztása céljával teremtette meg a mexikói háború idején, 1848-ban az 
Associated Press-1. A szövetkezeti formának, és a sokféle sajtómegrendelő-
nek messzeható következménye lett: megfogalmazódott az AP-nél a tudósí-
tás objektivitásának követelménye, ami aztán a hírlapok újságírói számára is 
mérce lett (Schudson, 1978, 4). Ez az 1892-ben átszervezett és nagyhata-
lommá vált AP a „barriers down” (le a korlátokkal) jelszóval vette fel a har-
cot a hírmonopóliumok ellen, és az 1907-ben alapított amerikai nemzetközi 
híriroda, a UPI (United Press International) támogatásával 1934-ben sikere-
sen számolta fel a több mint fél évszázada működő konzorciumi rendszert, 
helyébe megteremtve a szabad, de sokszor kíméletlen hírversenyt a nyugati 
világban (Eggeling, 1969, 100).

Az első világháború után felemelkedő másik nagyhatalom, a Szovjetunió 
más elvek alapján alakította ki saját, s a második világháború után a varsói 
szerződésben összefogott csatlósainak információforgalmát. Az 1918-ban 
felállított Roszta ügynökség, amelynek 1925 után Tassz lett a neve, 
(Eggeling, 1969, 100) az államilag szervezett és ellenőrzött hírszolgáltatás 
modelljét fejlesztette tovább, amelynek elődjeit Németország és a Elabsburg- 
birodalom nyújtotta.

A magyar hírlapokban az első világháború előtt nem találunk a nagy 
nemzetközi hírirodáktól származó hírt, miközben igen sok olyan hír jelent 
meg, amelynek a konzorciumi elosztás értelmében tőlük kellett származnia. 
A rejtély kulcsa a bécsi híriroda, az 1850-es évek elején alapított

10 The New Encyclopaedia Britannica, 1992, Vol. 26, 434. p.
11 The New Encyclopaedia Britannica, 1992, Vol. 10. 5. p.

27



Österreiches Correspondenzbureau, röviden Korrbüro. Ez a Bach-korszak 
közigazgatásának megfelelően állami híriroda volt, a birodalmi belügymi-
nisztérium keretében működött (Paupier, 1960, 15). A kiegyezés után K. k.
Telegraphen-Correspondenz-Bureau néven folytatta működését, és szorosan 
együttműködött ugyan a berlini Wolff ügynökséggel, de megmaradt teljesen 
állami tulajdonban. Ekkor már a miniszterelnökség állami hivatalnokai ve-
zették, a magyar (és más nem német) füleknek szokatlan beosztásokban, 
mint „cs. és kir. főszerkesztő”, „1. oszt., 11. oszt. szerkesztő” és „es. és kir. 
szerkesztőségi adminisztrátor” (Szabó, 1916, 107). 1859-től 1882. június 30- 
ig a Korrbüro budapesti irodát tartott fenn. Erősen német szempontú hírszol-
gálata egyre kevésbé elégítette ki a kiegyezés utáni Magyarországot, ezért az 
országgyűlési gyorsíró iroda két munkatársának, Maszák Hugónak és 
Egyesy Gézának a kezdeményezésére 1881-ben megalakult a Magyar Táv-
irati Iroda. Ezáltal a hírszolgálat terén szétvált a Monarchia két része, de 
szerződéses viszonyban maradtak egymással: az MTI adta a magyar vonat-
kozású híranyagot a bécsi irodának, azon keresztül a nemzetközi hírügynök-
ségeknek, az MTI és általa a magyar sajtó pedig a Korrbüro révén jutott 
hozzá a világ híreihez. Ez a szerződéses viszony különösen a Millennium 
idején, báró Bánffy Dezső miniszterelnök elképzeléseinek hatására átalakult 
úgy, hogy politikai követelmény lett minél több és hosszú lejáratú szerződést 
kötni a nagy nemzetközi hírirodákkal. Ezek közül legkevésbé az Havas-val 
sikerült az együttműködés, mivel az „magyarellenes és szlávbarát” volt 
(Pirityi, 1996, 43). A szerződések nem működhettek kielégítően, hiszen a 
magyar sajtó munkatársai egészen a Monarchia felbomlásáig úgy érzékelték, 
hogy az MTI „lényegében a bécsi Telegraphen-Korrespondenz-Bureau fiók-
ja” (Szabó, im. 108).

Az MTI egészen az első világháború végéig magántulajdonban maradt, 
bár állami irányítás, a miniszterelnök által kinevezett igazgató vezetése alatt 
-  ez hasonlított a német híriroda modelljéhez -, majd 1918. november 7-én a 
Károlyi-kormány államosította (Pirityi, 1996. 31-70, valamint Tomsics, 
1987).

Amikor megszületett az MTI, mint félhivatalos híriroda, már több, a bel-
földi híranyagot továbbító magán ügynökség létezett. 1864-ben indult a 
Pester Correspondenz, majd Futtaky Gyula 1875-ben német nyelven alapí-
totta meg a Budapester Korrespondenz című, legelterjedtebbé vált kőnyoma-
tos hírszolgálatot, amelyhez utóbb magyar nyelvű változat is járult Budapesti
Tudósító címen, bilingvis formában. Az MTI akkor került náluk előnyösebb 
helyzetbe a hírlapoknál, amikor 1890. január 1 -jével megkezdte működését 
közvetlen bécsi telefonvonala, majd amikor 1914 őszétől a szikratávíró ál-
lomás is elkészült Csepelen -  1917-ben már napi 8-15 000 szónyi újságtáv-
iratot vettek (Sugár, 1993, 15), s végül, amikor a tanácsköztársaság az ,1/77-

28



be olvasztotta a korábbi nagyobb magántudósító irodákat (Pirityi, 1996, 42, 
55).

Olyan nagyságú napilap, mint a Pesti Napló -  vagyis tekintélyes, mérv-
adó és közepes példányszámú újság -, az 1890-es évek elején napi 40-50 
táviratot kapott a Magyar Távirati Irodától (ezeket nevezték ,,közös”-eknek), 
és 60-70-et saját levelezőitől (ezeket sokszor „eredeti”-ként tüntették fel). A 
legfontosabbnak tartott politikai táviratokat külföldi lapoktól kapták 
(Szomaházy, 1893, 109-113). A magyar hírlapok a fontos európai lapok 
egy-egy munkatársát szerződtették, hogy tőlük kapják meg az érdekesebb 
híreket távirati úton, lehetőleg még mielőtt ott megjelennek. Ezeknek a táv-
iratoknak a száma erősen változott.

Volt a lapoknak még egy hírforrása, amelyet általában csak utólag vallot-
tak be, bár már egykorúan is sokan sejtették létezését. A Pesti Hírlap például 
fél évszázados jubileumi albumában írta meg, hogy „...szükség volt egyéb 
hírforrásra is és a Pesti Hírlapnak voltak az összes minisztériumokban al-
kalmi tudósítói, miniszteri tisztviselők, akik esetenkint titokban híreket hoz-
tak és ezért a laptól díjazást kaptak” (Az 50 éves Pesti Hírlap jubileumi al-
buma 1878-1928, 11).

Az 1890-es évek közepére a hírlapok által gyakran használt Budapesti
Tudósítóval szemben az MTI szerepét nem a külföld-belföld szembeállításá-
val vagy a specializáció szempontjából, hanem minőségileg határozta meg a 
kormány, mondván: az MTI a hivatalos jellegű, megbízható, nem cáfolható, 
„teljesen hiteles” híreket közli, a Budapesti Tudósító viszont csak a nem 
hivatalos és cáfolható információkat (Pirityi, 1996, 43). Ez a különbség 
azonban a magyar hírlapok számára nem volt döntő. A táviratok illetve tele-
fontudósítások hitelessége még nem jelentette automatikusan a megjelenő 
hírek hitelességét is. A hírlapok gyakorlatáról plasztikus képet rajzolt Tápay- 
Szabó László 1916-ban megjelent kötetében. „A nagyközönség... azt hiszi -  
írta - , hogy valamennyi lapnak vannak a külföldi hír-központokban saját 
tudósítói; több lap ugyanis a már Budapestre érkezett... újságokból egysze-
rűen lefordítja az illető lap eredeti tudósításait (mit sem törődve azzal, hogy 
a hír már idejét múlta, mire a külföldi lap ideérkezett), s az ekként létrejött 
'távirat’ dátuma alá odaírja a fordító munkatárs e jelzést: 'Saját tudósítónk 
távirata’. Néhol még valami költött nevet vagy kezdőbetűket is írnak a táv-
irat alá, a nagyobb hitelesség okáért. A jól berendezett szerkesztőségben 
külön tabellákat készítenek, amelyeken fel van tüntetve a fiktív ’tudósító’ 
neve és lakóhelye, nehogy ’idősb Schwarz’, aki a tegnapi lapban amsterdami 
tudósító volt, a holnapi lapban... már Konstantinápolyból küldjön 'táviratot’. 
[...] Vannak napilapok, amelyek hétszámra sem kapnak egyetlenegy külföldi 
táviratot se, de ezt a laikus újságolvasó nem igen veszi észre bennük, mert a

29



hasábjaik zsúfolva vannak 'eredeti távirat’ gyanánt feltüntetett koholmá-
nyokkal” (Szabó, 1916, 111-112).

Sajátos volt a magyar sajtó helyzete. Egészen kevés lemaradással, a ki-
egyezés után viszont lényegileg lépést tartva a német és a nyugat-európai 
sajtó hírszerzési lehetőségeivel, mégis azoktól eltérően működött. Még a 
tömeglapok gerjesztette hírverseny az 1890-es évek közepétől sem jelentett 
valódi versenyt, hanem -  amint azt a fenti leírás is bemutatja -  inkább talá-
lékonysági, ötletelési és a minél olcsóbban, minél kevésbé rajtakapható ha-
misítások versenyét. Még az MTI körül is olyan nemzetközi panaszok és 
botrányok sűrűsödtek, hogy az általa adott hírek gyakran megbízhatatlanok 
voltak, a bizalmas közlésekre vonatkozó utasításokat gyakran figyelmen 
kívül hagyta, vagy a nyilvánosságra hozatalt egyeztető szerződést nem tar-
totta be, és a hírt előbb adta át közlésre a magyar lapoknak (Pirityi, 1996, 
45-51).

A megszerezhető hírekkel szemben a kitalált, hamisított tudósítások elter-
jedése a versenyben megbízó liberális felfogás, vagyis a sajtó egyik fő mű-
ködtető ereje szempontjából érthetetlen lehet. A magyar sajtóélet azonban 
csak elveiben hirdette, sajátította el többé-kevésbé a liberális nézeteket, azo-
kat nem önmagából termelte ki. A magyar sajtó közönsége politikai, közéleti 
érdeklődés miatt, majd a 19. század legvégétől a bulvársajtót a legtágabb 
értelemben vett szórakoztatása miatt olvasta, és nem üzleti érdeke utalta rá a 
hírlapokra, mint a polgáribb nyugat-európai olvasóközönséget. Aki Magyar-
országon üzleti, kereskedelmi információkért, megbízható hírekért vette 
kézbe az újságot, az nem magyar lapot olvasott. Egy erős nemzeti öntudatú 
polgár még Trianon után is két napilapra fizetett elő: mint hazafi a Nemzeti
Újságra, és mint polgár a Pester Lloydca. 12A magyar sajtó híreinek bizony-
talanságai és torzításai miatt lehetett rajtuk bosszankodni, légy inteni, vagy 
nevetni -  de a megbízhatatlanság nem ment az olvasó hivatásának rovására. 
Ezért az olvasók sem kérték számon, buktatták meg a félre informáló lapokat, 
és ezért a lapkiadók és szerkesztők morális mozgástere is tágabb lett. Ennek 
tanúságaként is úgy látszik, minden résztéma oda lyukad ki, hogy először a 
magyar sajtóetika működését kellene megfejteni már történetileg is.

Felhasznált irodalom:

Az 50 éves Pesti Hírlap jubileumi albuma 1878-1928. Budapest 1928. Pesti Hírlap 
kiadása.

Eggeling, Erich 1969: Das Nachrichtenwesen. In: Dovifat, Emil (Hg.): Handbuch
dér Publizistik. Bd. 3, 2. Teil. Berlin, Walter de Gruyter & Co.

12 '

A példa nagyapámra, NeyAkas MÁV igazgatóra vonatkozik (B.G.)

30



G. Etényi Nóra 1999: Magyarországi ostromhírek az európai sajtóban (1663-1664). 
In: Információáramlás a magyar és török végvári rendszerben Eger, Studia 
Agriensia 20.

Közhasznú Esmeretek Tára. XI. köt. Pest, 1839, Heckenast Gusztáv.
Magyar Hírmondó. Az első magyar nyelvű újság. 1981 Válogatás. Sajtó alá rendez-

te, a bevezetést és a jegyzeteket írta: Kókay György. Budapest, Gondolat Ki-
adó.

Pallos Nagy Lexikona. 1897. Budapest.
Paupier, Kurt 1960: Handbuch dér österreichischen Pressgeschichte 1848-1959.

Bd. II. Wien-Stuttgart.
Pirityi Sándor 1996: A nemzeti hírügynökség története 1880-1996. Budapest, MTI.
R. Várkonyi Ágnes 1999: A tájékoztatás hatalma. In: Információáramlás a magy>ar

és török végvári rendszerben. Eger, Studia Agriensia 20.
Schudson Michael 1978: Discovering the News. A Social History o f American

Newspapers. New York, Basic Books.
Sugár Gusztáv 1993: Megszólal a rádió. Budapest, Ajtósi Dürer Kiadó.
Szabó László 1916: A modern újságírás. Budapest, Dick Manó kiadása.
Szomaházy István 1893: Az újság. A hirlapirás műhelyéből. Budapest, Pesti Napló 

kiadása.
Tábori-Valkó-Ambrózy D. 1967: A hírközlés regénye. Budapest Minerva.
The New Encyclopaedia Britannica, 1992, Vol. 3.
Tomsics Emőke 1987: A Magyar Távirati Iroda Rt. a két világháború között. Buda-

pest [Bölcsészdoktori disszertáció].

31


